Alain Mazars - Rouges Silences

“When my horrified closed eyelids opened again, these lost faces, embalmed on the canvas, were shaking with confusion next to me. In the heart of the purple twilight inhabited by strange green lights, I could feel them running, dancing, twisting for no reason, becoming intoxicated by space and light, drowning in translucent waters,” Alain Mazars (presentation of Lost Faces).

Mazars underprints alchemical symbols and in particular the four elements, water, air, fire, earth (air/breathing and water can also be heard in the soundtrack), the eye of the alchemical triangle, or even the photochemical equipment allowing photographs to be developed, through a green filter, until the invisible or difficult to perceive phase begins (from the negative of a photograph) when it becomes a material, visible object, recognizable and therefore individuated. A gradual decay of the artwork, a transmutation, can thus be observed due to its obsessive and repetitive vortex of fleeting shapes and colors, which constitute visions that transcend time and cannot be deciphered because they remain elusive. (Frédérique Devaux)

--

« Quand mes yeux clos par une glaciale épouvante se rouvrirent, à mes côtés, embaumés sur la toile, tremblaient confusément ces visages perdus. Au cœur du pourpre crépusculaire habités d’étranges lueurs vertes, je les sentais courir, danser, se tordre sans raison, s’enivrer d’espace et de lumière, noyés par des eaux translucides », Alain Mazars (Texte de présentation de Visages perdus).

Mazars sous-imprime des symboles alchimiques et en particulier les quatre éléments, eau, air, feu, terre (air-souffle et eau étant également audibles dans la bande son), l’œil du triangle alchimique, ou encore le matériel de développement photochimique de la photographie permettant sa révélation, filtré en vert, jusqu’à l’avènement de sa phase invisible ou mal-lisible (à partir du négatif d’une photo) en un objet concret, visible et reconnaissable, donc individué. On assiste ainsi à une décomposition progressive de l’œuvre, à sa transmutation, due à son tourbillonnement obsessionnel, répétitif de formes et de couleurs fugaces, autant de vues ayant traversé les temps sans que l’on ne puisse plus désormais en décrypter aucune car elles se dérobent à nous. (Frédérique Devaux)

Boris Lehman - Club Antonin Artaud

Boris Lehman - Club Antonin Artaud

Patrick Bokanowski - Documentaries

Patrick Bokanowski - Documentaries