Jacques Perconte – Corps

 s n s z  2002, film, 29’29’’ 

SD 25p (768*576 1,33:1 8bit) Musique : Jacques Perconte 

 u ao e n  2003, film, 30’00’’ 

XGA 25p (1024*768 1,33:1 8bit) Musique : Heller (n-rec) 

 i s z   2003, film, 16’41’’ 

XGA 25p (1024* 768 1,33:1 8bit) Musique : Jacques Perconte 

Jacques Perconte manipulates coding and compression in real time, a technique which recalls the work of the early experimental filmmakers, who grafted and burned their film strips, or covered them with ink. This demented filmmaker is nostalgic for the primal strength of the “landscape moment”; in compensation for its absence, he contorts the digital image until he retrieves the immediacy of an experiential landscape. Whether monochrome or in full meltdown mode, his pixelated images leave space for the human form to emerge. – Juliette Verga 

 Jacques Perconte maltraite encodage et compression en temps réel dans une démarche proche des premiers cinéastes expérimentaux qui griffaient, brûlaient ou recouvraient d’encre les pellicules. Ce filmeur fou regrette de ne pas retrouver la puissance originaire d’un «instant de paysage» sur ses vidéos, il tord donc la matière même de l’image numérique jusqu’à retrouver l’impact d’un paysage traversé. Monochrome ou en effondrement, l’image pixelisée laisse échapper des formes humaines. –Juliette Verga