Kenneth Anger - Three films: Mouse Heaven / Foreplay / Elliott's Suicide

Kenneth Anger - Three films: Mouse Heaven / Foreplay / Elliott's Suicide

"Mouse Heaven is twelve minutes of footage of mostly worn out, distressed, depression-era Mickey Mouse paraphernalia; long shots of hundreds of sorry looking Mickeys, old, wooden Mickeys, scary puppet Mickeys, Mickeys against dark red, ominous looking backgrounds, Mickeys behind storefront windows, against bright purple screens, dancing and spinning on platforms to James and Bobby Purify’s “I’m Your Puppet” (1966). It’s mouse overkill, and a comment on the power of the Disney brand, or any brand, and the dolls march like soldiers in symmetrical patterns. The vast numbers of mice spinning about the screen produces an overpowering, somewhat nauseating effect: the strangest image is an ancient set of carved wooden Mickeys playing guitars, and the most pleasing: a golden Mickey statue rotating in the center of the screen blasted in light." [excerpt from "New Films from Kenneth Anger" by Mary Hanlon (The Brooklyn Rail, Inc.)]

Leave it to Kenneth Anger to turn footage of a very non-professional men’s soccer team warming up for practice into a sweaty, sexy, homoerotic seven minutes. Rarely does an entire figure appear in Foreplay, but rather snippets of sweaty, twitching muscles, well-endowed groins, and sculpted calves kicking balls, producing flesh-slapping sound effects to a score of techno music. Initially Foreplay looks like a crappy home video of soccer practice, but it’s also reminiscent of Anger’s pop/fetish films Scorpio Rising (1963) and Kustom Kar Kommandos (1965). [excerpt from "New Films from Kenneth Anger" by Mary Hanlon (The Brooklyn Rail, Inc.)]

A homage to the late American singer-songwriter Elliott Smith, Elliott’s Suicide is a sentimental 15 minute tribute, lacking Anger’s usual irony for obvious reasons. The film begins with shots of friends’ and fans’ last words written on Smith’s memorial on Sunset Boulevard, then to footage of a Macy’s parade, focusing closely on the oddly outfitted participants, some in renaissance attire, cowboys with lassos, and beauty queens. The film is scored with Smith’s music, resulting in a melancholy effect, especially in the segment that follows Smith through the woods and films him as he digs up a guitar, then plays a song. This footage is repeated in the end of the film, but in a negative reversal print, suggesting pretty damn clearly that the subject matter has moved beyond the veil." [excerpt from "New Films from Kenneth Anger" par Mary Hanlon (The Brooklyn Rail)]

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Mouse Heaven, douze minutes de produits dérivés à l’effigie de Mickey Mouse, montrés la plupart du temps usé, affligé, déprimé; des centaines de séquences montrent Mickey en piteux état, vieux, sous forme de statue en bois, de marionnette effrayante, Mickey sur un fond rouge foncé, dans un milieu inquiétant, Mickey derrière la fenêtre de la vitrine, sur un fond violet brillant, dansant et tournant sur des plates-formes avec la chanson de James et Bobby Purify, “I’m Your Puppet” (1966). C’est une surdose de souris et une critique de la puissance de la marque Disney voir de n’importe quelle marque en général, où les poupées marchent comme des soldats à travers des motifs symétriques. Le grand nombre de souris qui tournent autour de l’écran produit un effet accablant, quelque peu nauséabonde: l’image la plus étrange est un assortiment d’anciennes figurines de l’univers Mickey, en bois sculpté, jouant de la guitare et la plus agréable: une statue dorée de Mickey étincelante, tournant au centre de l’écran.“ [Extrait de “New Films from Kenneth Anger” par Mary Hanlon (The Brooklyn Rail, Inc.)]

“Laissez Kenneth Anger transformer une équipe de football masculin en quelque chose d’extrêmement non professionnelle, s’échauffant pendant sept minutes de manière sexy, homo érotique et tout en sueur. Rarement, une figure entière apparaît dans Foreplay, mais plutôt des fragments de muscles tendus, des aines bien garnies et des jeunes hommes donnant des coups de pied à la balle, produisant des effets sonores de chair superposés à de la musique techno. Initialement, Foreplay ressemble à une vidéo amateur médiocre de football, mais elle rappelle également les films pop / fétiches de Anger: Scorpio Rising (1963) ) et Kustom Kar Kommandos (1965). “ [Extrait de “New Films from Kenneth Anger” par Mary Hanlon (The Brooklyn Rail, Inc.)]

“Un hommage à l’ancien chanteur-compositeur-interprète américain Elliott Smith, Elliott’s Suicide est un hommage sentimental de 15 minutes, qui manque de l’ironie habituelle d’Anger pour des raisons évidentes. Le film commence avec les derniers mots des amis et des fans écrits sur le mémorial de Smith sur Sunset Boulevard , puis le défilé de Macy apparaît, Anger filme principalement les participants, certains en tenue style renaissance, d’autres en cowboys avec lassos ou en reines de beauté. Le film est marqué par la musique de Smith, entraînant un effet mélancolique, en particulier dans la séquence qui suit Smith à travers les bois et le filme en train de déterrer une guitare, puis jouer une chanson. Cette scène est d’ailleurs répétée à la fin du film, mais avec un effet d’inversion négative, suggérant assez clairement que le sujet est passé vers l’au-delà. “ [Extrait de “New Films from Kenneth Anger” par Mary Hanlon (The Brooklyn Rail, Inc.)]

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